5
تشکر

چطور صفحه فرود سایت شما میتواند با هر قسمتی از مغز انسان ارتباط برقرار کند؟

Brain

Brain

صفحه فرود سایت باید مستقیما با ذهن انسان ارتباط برقرار کند. اما این واقعا چگونه شدنیست؟ به منظور ایجاد یک تجربه ذهنی جذاب برای کاربر، چگونه باید صفحه فرود سایت دیده شده،کارکرده و عمل کند؟
در این مقاله سعی داریم تا هر یک از 4 قسمت مغز و عملکرد آن را تشریح کرده و بگوییم که چگونه صفحه فرود سایت میتواند چنین تجربه را برای کاربر ایجاد کند که بتواند با تمام مغز او ارتباط برقرار کند. نتیجه این میشود که صفحه فرود بسیار جذابی را خواهید داشت، بالاتر از آن درک شما از فرآیند ذهنی کاربر را در بر خواهد داشت و به طور موثر تری شما قادر خواهید بود صفحه فرودی تولید کنید که تبدیلاتی را حاصل میشود.
مغز انسان تشکیل شده از 4 لوب یا قسمت میباشد: قسمت پیشانی (فرونتال)، قسمت جداری یا آهیانه (پریتال)، قسمت پس سری (اوکسیپیتال) و قسمت گیجگاهی(تمپورال). هر بخش از مغز عملکرد متفاوتی دارد.

در ادامه مطلب همراه ما باشید…

ارتباط با قسمت جلویی

قسمت جلویی مغز چکار میکند؟

قسمتی است که عهده دار استدلال و محاسبات، برنامه ریزی، سخن گفتن و حل مسائل میباشد. قسمت جلویی مغز عملکرد اجرایی بدن را کنترل میکند که شامل مدیریت حافظه، استدلال و عملیات اجرایی میشود.

چطور باید با قسمت جلویی مغز ارتباط برقرار کنید؟ 

• به او بگویید تا انتخاب کند. بهترین راه برای هدف قرار دادن قسمت جلویی مغز ایجاد صفحه فرود مبتنی بر انتخاب میباشد. یک انتخاب بدون در نظر گرفتن آسانی یا سختی آن رویدادی است همانند حل مساله. قسمت جلویی مغز مرکز حل مساله در مغز است. شما با دادن حق انتخاب به کاربر، این قسمت از مغز آن را وادار به فعالیت میکنید و صفحه فرود خود را، صفحه ای بسیار جذاب و به یاد ماندنی میکنید.
• به کاربر آمار داده ای ارائه کنید. فعالیت قسمت جلویی مغز اغلب شامل تجزیه و تحلیل میشود. این یک مسئولیت است برای عملکرد های با اولویت بالاتر و نوعی از اطلاعات است که با استدلال، استنباط و تجزیه و تحلیل در ارتباط میباشد. بنابراین می توان کاربر را از طریق روش های منطقی ترغیب نمود مانند استفاده از آمار و اطلاعات، معیار سنجی و … .
• نمودار مقایسه محصول تهیه کنید. اطلاعات نموداری مستقیما بر عملگرهای قسمت جلویی مغز دلالت دارد. هدف از نمودارها ممکن است برای مقایسه ویژگی های محصول شما با محصولات دیگر بوده یا اختلاف قیمت را نشان دهد.
• از زبان مبتنی بر زمان استفاده کنید. قسمت جلویی مغز دارای قدرت پردازشی به ترتیب زمان وقوع می باشد. پیامی همچون ” پیشنهاد خوب فقط برای 2 هفته ” یا ” مناقصه تا امشب به اتمام میرسد ” با قسمت جلویی مغز ارتباط برقرار خواهد کرد.

ارتباط با قسمت گیجگاهی

وظیفه قسمت گیجگاهی مغز

قسمت گیجگاهی مغز با ادراک، تشخیص، پردازش محرک های شنیداری، حافظه و سخن گفتن در ارتباط است. این قسمت از مغز در جایی به نام تمپل یا معبد قرار گرفته است. به خاطر اینکه این قسمت بسیار نزدیک به گوش ها میباشد، بیشترین کارکرد شنیداری مغز در این منطقه قرار دارد. همچنین مسئولیت پردازش سخن گفتن، بینایی و ذخیره کردن اطلاعات نیز به عهده این قسمت از مغز می باشد. 

چطور باید با قسمت گیجگاهی مغز ارتباط برقرار کنید؟ 

• از تصویر چهره آدم ها استفاده کنید. دانشمندان در مورد قدرت تشخیص چهره توسط مغز مطالعه بسیاری انجام داده اند. کودکان تنها بعد از چند ساعت گذشتن از تولدشان میتوانند چهره ها را تشخیص دهند. ما میتوانیم هزاران چهره مختلف را تشخیص داده و تفاوتهای ریز جزئی بین آنها را بفهمیم حتی بعد از اینکه ما هزاران چهره را در طول یک عمر ببینیم. این ویژگی خاص از مغز انسان – تشخیص محیط گرد صورت – بسیار قابل توجه است. از ویژگی های بارز قرار دادن چهره انسان در صفحه فرود سایت این است که بلافاصله این قسمت از مغز را فعال میکند.
• صفحه فرودی بسازید که غیر عادی و یا به یاد ماندنی باشد. بخش گیجگاهی مغز انسان خاطرات جدید را کدگذاری میکند. رویدادها، به ویژه زبان یا خاطرات بصری برخلاف خاطرات تجربی، به واسطه ساختار عصبی هیپوکمپوس که در بخش گیجگاهی وجود دارد، پردازش میشوند. اگر شما یک صفحه فرود تجربی بسازید که غیر عادی بوده و یا به طریقی به یادماندنی باشد، شما حقیقتا این قسمت از مغز را فعال خواهید کرد.
• از عناوین و تیتر ها به طور ماهرانه ای استفاده کنید. عملکرد قسمت گیجگاهی در پردازش زبان به این معنی است که عنوان شما بهترین راه برای تحت تاثیر قرار دادن این بخش از مغز است.

ارتباط با قسمت پس سری

وظیفه قسمت پس سری مغز

قسمت پس سری مغز یک شخص مرکز پردازش بصری می باشد. گرچه این قسمت از 3 قسمت دیگر کوچکتر است اما وظیفه آن نگهداری نقشه تصویری کاملی از کل جهان هستی میباشد. درواقع قسمت پس سری اطلاعات را از چشمان گرفته و به انها احساس می بخشد.

چطور باید با قسمت پس سری مغز ارتباط برقرار کنید؟ 

• از تصاویر استفاده کنید. مغز انسان تصویر را بسیار سریعتر از متن نوشته پردازش میکند. سریعترین راه برای جلب توجه کاربر استفاده از تصاویر است که بلافاصله قسمت پس سری مغز را فعال میکند.
• صفحه فرود سایت را با ساختمان و جریان بصری ایجاد کنید. وقتی قسمت پس سری مغز اطلاعات بصری را پردازش میکند، به طور غریزی نقشه از چیزهایی که می بیند تولید میکند. این میتواند یه نقشه کاملا پیچیده باشد مانند این که بدانید چگونه از آپارتمان خود تا مرکز شهری دیگر را رانندگی کنید یا اینکه میتواند یک نقشه ساده باشد مانند چیدمان اجزای صفحه فرود سایت. اگر شما میخواهید تا صفحه فرود سایت شما با قسمت پس سری مغز کاربر ارتباط برقرار کند، طرحی پیاده کنید که باطراوت، منسجم و منطقی باشد.
• از ترکیب رنگ مرتبط استفاده کنید. قسمت پس سری مغز قسمتی از مغز است که بین رنگ های خاص تمایز ایجاد میکند. همچنین این اولین واکنش بدن نسبت به روانشناسی تاثیر رنگ ها میباشد. برای ارتباط بسیار قدرتمند با قسمت پس سری مغز و فعال کردن آن از رنگ هایی استفاده کنید که با هم مرتبط و متقاعد کننده باشند. 

ارتباط با قسمت آهیانه

وظیفه قسمت آهیانه مغز

قسمت آهیانه به حرکت بدن، واکنش نسبت به محیط اطراف و پاسخ به تحریکات کمک میکند. این قسمت از مغز که تحریکات حسی را پردازش میکند، حس لمس کردن میباشد. شما زمانی از قسمت آهیانه مغز استفاده میکنید که به کسی دست بدهید، توپ بسکتبال را در حلقه می اندازید و یا روزی تبلت خود ضربه میزنید. 

چطور باید با قسمت آهیانه مغز ارتباط برقرار کنید؟

• از دکمه های فراخوانی(Call to action) به صورت بزرگ و متمایز استفاده کنید. حتما در مورد هماهنگی دست و چشم شنیده اید. این حالت در قسمت آهیانه مغز اتفاق می افتد. به منظور ارتباط با این قسمت از مغز، شما باید در صفحه فرود خود از دکمه های فراخوانی استفاده کنید نه فقط لینک های متنی. بر طبق قانون فیتس(قانونی که بر تعامل بین انسان و کامپیوتر دلالت دارد – Fitt’s law)، استفاده از دکمه بزرگتر و راحت تر برای تشخیص و تلفظ، خیلی برای کاربر راحت تر است که روی آن کلیک انجام دهد.
• از حرکت استفاده کنید. قسمت آهیانه مغز 2 مسیر یا جریان را تقویت میکند که ذهن ما بتواند عمل پردازش تصویر را انجام دهد، مسیر پشتی(dorsal stream) و مسیر شکمی(ventral stream) . وظیفه مسیر پشتی مکان یابی و ردیابی جنبش اشیاء است. وقتی یک شخص در حال تماشای توپی در آسمان است یا در حال تماشای یک مورچه است که از دیوار بالا میرود، دارد از این مسیر استفاده میکند. حرکت بر روی صفحه نمایش یک راه موثر برای استفاده از قدرت پردازشی قسمت آهیانه مغز میباشد. صفحه های پارالاکس(Parallax)، ویژگیهای تعاملی و قسمت های متحرک از صفحه فرود سایت برای ارتباط با این قسمت از مغز بسیار مطلوب است.
• از فرم های نمونه ی فراخوانی(همانند فرم تماس یا فرم عضویت در خبر نامه و …) استفاده کنید. منظور از مسیر شکمی در قسمت آهیانه مغز این است که مغز چگونه میتواند اشیاء را تشخیص دهد، به آن میگویند” چه مسیری – What stream”، زیرا به ذهن کمک میکند که بفهمد دنبال چه میگردد. بسیار با حافظه بلند مدت در ارتباط است. مسیر شکمی با گذشته واژه” چه ” خاطراتی و اشیاء ” حاظر ” جفت میشود و یک رابطه منطقی ایجاد میکند. این دلیلی است که افراد با محیط بصری آشنا در اطراف خود تعامل برقرار میکنند. ذهن آنها اشیاء، اشکال و ترکیب های ظاهری را تشخیص میدهد. به جای اقدام به ایجاد یک دکمه فراخوان جدید و متمایز، دنبال آن باشید که مردم با چه چیزی راحت تر و آشنا تر هستند. ذهن آنها بسیار سریعتر و آسانتر به سیگنال های آشنا پاسخ خواهد داد.

نتیجه گیری

هر چه عمیق تر با مغز ارتباط برقرار کنید، صفحه فرود وبسایت شما هم موثر تر خواهد بود. نتیجه یک تجربه ذهنی فراگیر بر روی صفحه فرود سایت این میشود که بهتر به خاطر سپرده میشود، واکنش های بیشتری را منجر میشود و باعث به ثمر رساندن تغییرهای بیشتری خواهد شد.

منبع: www.forbes.com

  • ممنون. خوشحالم از اینکه می بینم این نوع از مطالب هم طرفدار خودش رو داره.

  • محسن شفیعی می‌گه:

    عالی بود. تبریک میگم.

  • سعید می‌گه:

    تکنولوژی وب از نگاهی متفاوت !
    ممنون

  • خواهش میکنم. امیدوارم کاربردی بوده باشه

  • محمد اسفندیاری می‌گه:

    واقعا زیبا بود
    مرسی


  • نظرات این مطلب بسته است.