6
تشکر

دلیل مهم بودن صفحه فرود سایت که با احساسات مخاطب مرتبط است

 

احساسات

احساسات

انسانها موجودات عاطفی هست. حتی اگر بی احساس بی عاطفه و اخمو هم باشند باز هم دارای احساس میباشند. این احساسات بر رفتار آنها تاثیر میگذارند. چرا که احساسات به انسانیت آنها گره خورده است. اگر شما بتوانید مستقیما بر احساسات کاربران تاثیر بگذارید پس رفتار آنها نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. احساس با واکنش گره خورده است. به عنوان یک بازار یاب شما نیاز به این واکنش دارید. آیا میخواهید دلیل این تغییرات را بدانید؟ پس با ما همراه باشید.

نیازهای احساسی کاربران را درک کنید

بر طبق هرم سلسله مراتب نیازهای مزلو تمام انسان ها نیازها یا اشتیاق را تجربه میکنند. پایه و اساس این نیاز ها، نیاز فیزیولوژیکی است. نیاز به خواب، خوراک، نفس کشیدن و غیره. با وجود اینکه این نیازهای اساسی برآورده شد، اما انسانها هنوز نیازهای پیچیده تری نیز دارند، نظیر امنیت، اعتماد به نفس، اطمینان، پیشرفت، خلاقیت، اخلاق و … . این نیازها را معمولا در یک هرم نشان میدهند و در راس آن “خودشکوفایی” میباشد.

 هرم سلسله مراتب نیازهای مزلو

هرم سلسله مراتب نیازهای مزلو

افراد به طور گسترده ای در رابطه های خاص متفاوت اند و به تجربه های خود نیازمند می باشند. به هر حال تمامی انسانها این رابطه ها را تجربه کرده و آن را دنبال می­کنند. بالاتر از آن، تمام انسان ها احساس برقراری ارتباط به این احتیاجات را داشته و با هر موجودیت و پیامی که به آنها بگوید که نیازهایشان محقق میشود ارتباط برقرار میکنند. به عنوان یک بازاریاب زرنگ و فرصت طلب، شما باید درک کنید که محرک های روانشناختی مخاطبان شما به چه چیزی نیاز دارند تا آنها را متقاعد کند که دنبال آن بگردند. اگر تئوری مزلو درست باشد، پس قدرتمند ترین روش برای نفوذ به رفتارهای احساسی مخاطبان تان این است که کمی در روش های خود تجدید نظر کنید.

چرا نیروی احساسات قدرتمند است؟ چون ضروری ترین جزء تصمیم گیری است. یک خریدار وقتی به وبسایت شما سر میزند، زمانی که تصمیم به خرید میگیرد، مطمئنا احساساتش به اون فرمان میدهد تا این کار را انجام دهد. پس زمانی که نیاز و احساس با هم ترکیب شوند به کمال خواهند رسید.پس دقت کنید که خرید کردن به احساسات وابستگی دارد.

بر روی قوی ترین احساسات برای ایجاد بزرگترین انگیزه تمرکز کنید

قوی ترین احساسات ما دقیقا همان چیزی است که ما را واردار به عمل میکنند. دانشمندان طبق تحقیقاتی که انجام داده اند به این نتیجه رسیدند که احساسات قدرتمند باعث سازماندهی و تصمیم گیری دقیق تر و سریعتر ما میشوند. قوی ترین احساسات مخاطبان خود را شناسایی کنید. اگر میخواهید که مخاطبان شما از خود واکنشی نشان دهند، پس بهتر است که قوی ترین احساسات آنها را شناسایی کنید. یعنی باید به آنها بفهمانید که احساس آنها در این جا ارضا خواهد شد. قوی ترین احساسات مخاطبان شما کدام هستند؟ در نظر داشته باشید که معمولا قویترین احساسات از نوع منفی آنها است مانند خشم ترس اضطراب و … .

6 راه برای جریحه دار کردن قویترین احساسات مخاطبان برای تصمیم گیری

منظور از جریحه دار کردن احساسات این است که بتوانید راهی را پیدا کنید تا در مخاطبان ایجاد انگیزش شود.در ادامه به 6 مورد آن اشاره میکنیم:

1: از دکمه های فراخوانی(Call to action) در جایی استفاده کنید که پیام احساسی شما در آنجا قرار دارد

* دکمه فراخوانی یا call to action به دکمه خرید محصول، دکمه عضویت در خبر نامه یا هر چیزی که مورد نیاز شماست تا کاربر از آن استفاده کند میگویند.

افرادی که به عنوان یک مخاطب به سایت شما سر میزنند، بسته به ساختار طراحی صفحه فرود وبسایت شما طیف وسیعی از احساسات را دنبال خواهند کرد. اگر شما دکمه فراخوانی را در جایی قرار دهید که پیام احساس برانگیز هم همانجا باشد، مطمئنا احساسات مخاطب را قدرتمندتر کرده و باعث میشود بسیار راحت تر تبدیل به آن فردی شوند که شما میخواهید. البته در نظر داشته باشید که افراد مختلف احساسات مختلفی را از خود بروز خواهند داد اما در مجموع این روش باعث میشود تا مخاطبان شما دو سوم راه را طی کرده باشند و فهمیده باشند که هدف شما چیست.

2: از حس هایی استفاده کنید که مردم به آنها پاسخ داده و یا از آن تقلید کنند

مردم احساساتی را کپی میکنند که آن را در بقیه هم احساس کرده باشند

  • از تصاویر مردمی استفاده کنید که احساسی را ابراز کرده باشند. انتخاب تصویر مناسب باعث رفتار مناسب از سمت مخاطب میشود.
  • توصیف هایی انجام دهید که باعث بیان احساسات مخاطب بشود.
  • داستان های احساسی تعریف کنید.

این 3 تکنیک برای تولید احساسات بسیار کاربردی هستند.

3: از تصاویر ویدیویی استفاده کنید

تصاویر ویدیویی برای بوجود آوردن احساسات بسیار مناسب هستند.

4: از ویژگیهایی در طراحی خود استفاده کنید که باعث ماندگاری در حافظه میشوند.

بیشتر لحظه های ماندگار در ذهن ما با احساسات آغشته شده اند. طرحی بزنید که شگفت انگیز و قابل توجه باشد. با این کار باعث واکنش مخاطبان خود می شوید. این طرح ویژه میتواند یک رنگ بندی خشن، تیتر تکان دهنده، تصویر غیر معمول و یا یک تکنیک غیر محتمل باشد.

5: مخاطبان خود را قسمت بندی کنید

اگر دقیقا بدانید چه احساساتی میتواند روی مخاطبان شما تاثیرگذار باشد، بنابراین شما قادر خواهید بود تا دقیقا احساسات کاربران خود را جریحه دار کنید.

6: از تیتر های بسیار تخریب کننده استفاده کنید

نیاز به توضیح اضافی نیست تا به شما بفهمانم که تیترهای قدرتمند چه طوفانی در احساسات مخاطب به پا میکند.

نتیجه گیری

همه ی ما انسانها احساساتی هستیم. این یک انتخاب نیست و راهی هم برای گریز از آن وجود ندارد. هنگامی که شما آن را درک کنید و بفهمید که چه کاری از احساسات برخواهد آمد، آن موقع شما با سرعت نور از دیگران سبقت خواهید گرفت. صفحه فرود سایت با مفهوم احساسی، صد در صد کار شما را پیش می اندازد. اگر برای ایجاد تغییرات اساسی آماده هستید، الان زمان احساساتی شدن است.

شما چه نوع از مفهوم احساسات را در صفحه فرود سایت خود پیاده کرده اید؟ تنها خواننده نباشید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: www.forbes.com

  • محمد جهانی می‌گه:

    ممنون از آقای هاشمی بابت پست‌های متفاوتشون.
    موقع خوندن این پست کمی اذیت شدم. یه مقداری خوندنش خسته‌کننده و آزاردهنده به نظرم اومد. منظورم محتوا نیستش. معمولاً پستای محسن عزیز نمونه کد و تصاویر بیشتری داره و خب بین خوندن پاراگرافا، به نوعی استراحت حساب میشه و اون حس یکنواختی را ایجاد نمیکنه. اگه بین هر یکی دو پارگراف یه عکس میذاشتید، خوندن مطلب راحت‌تر و بهتر میشد. شاید تایپوگرافی سایت در بخش محتوای پست هم کمی جای بهبود داشته باشه. مثلاً رنگ زمینه پشت متن روشن‌تر باشه یا یه سری موارد دیگه. نمیدونم… شایدم من خوابم میاد. 😐 :)
    به هر حال خسته نباشید. ^^

    • سلام و ممنون از راهنایی شما. معمولا این نوع از مقاله ها آنچنان تصویری نداره اما چشم سعی میکنم از این به بعد کاری کنم که کمتر خسته بشین. موفق باشید

  • سلام به دوست خوبم آقای خانزادی. با اجازه آقای شفیعی مدیر محترم سایت لازم دونستم برای روشن شدن موضوع 2 نکته رو خدمت شما عرض کنم:
    1) متاسفانه اصول کاری در کشور ما در زمینه وب بسیار فقیر است و خدا رو شکر میکنم که تونستم مطالب اصولی و پایه رو پیدا کنم و به اطلاع کاربران این سایت خوب برسونم. چقد خوب هست که شما هم تجربه های خودتون رو با ما در میان بگذارید.

    2) هر کدام از ما در زمینه های مختلف تجربه ای داریم و به مرور آن را با شما دوستان به اشتراک خواهیم گذاشت و مطمئن باشید اطلاعاتی به دست شما خواهد رسید که یقینا یا نمونه آن در سایت های مشابه داخلی وجود ندارد یا بسیار ناچیز هست.
    با تشکر
    نظرهای شما باعث دلگرمی ما میباشد.

  • داداش داری میری توی حاشیه ها..
    یکم راجب nod.js و موتورهای سه بعدی ساز تحت وب بگی بهتره مثلا three.js که منابعش به فارسی اصلا موجود نیس

    • محسن شفیعی می‌گه:

      اتفاقا در آپارنت خیلی کم در مورد رابط و تجربه کاربری مطلب داشتیم که آقای یوسف هاشمی دارن پوشش میدن.
      چشم. سعی میکنیم در مورد مطالبی که گفتید هم مطلب بزاریم 😀

    • آروین می‌گه:

      سلام

      آقا مطلب که خیلی عالی و خفن بود. (به قول خودشون احساساتم جریحه دار شد با این تیترا!)
      ولی منم مواقفم که مطالب درباره ی three.js بیشتر و حرفه ای تر بشن.

      با تشکر از تمام نویسندگان زحمت کش این سایت.


  • نظرات این مطلب بسته است.